26 mei 2024

Onshore draait alles om verbinding

De boring vanaf de Maasvlakte onder de zeewering is weliswaar benoemd als start van de aanleg van het tracé, een groot deel van het Porthos-project ligt op land. Voordat de daadwerkelijke CO2 leiding kan worden getrokken en aangesloten, dienen op land dan ook tot ver in 2025 werkzaamheden te worden verricht. Het team van Onshore is verantwoordelijk voor de engineering en realisatie van deze voorzieningen.

Het onshore-deel van het tracé
Yke Norg is als Manager Onshore verantwoordelijk voor de realisatie van de landleiding, het compressorstation en het koelwaterpompgebouw. ‘Los van elkaar zijn dit in de basis niet per definitie innovatieve projecten; we bouwen vanuit bestaande technieken een systeem. Maar dat systeem is wel degelijk vernieuwend en op sommige aspecten ook complex. De combinatie van deze voorzieningen en het feit dat er geen aardgas, maar CO2 door de leidingen gaat, maakt dit werk uniek. Verder speelt nog de enorme tijdsdruk die samenhangt met de klimaatdoelstellingen waardoor het project ook lastiger wordt en er veel extra aandacht voor verbinding nodig is.”

Complex werk vraagt om expertise
De realisatie van het onshore-deel van het Porthos-tracé gebeurt zowel serieel als parallel. Dat vraagt om specifieke expertise. De Rotterdamse haven kent tientallen leidingeigenaren; de grond ligt vol met bestaande kabels en leidingen. En daar moeten dan ook nog eens náást de Porthos-leidingen andere leidingen zoals waterstofbuizen in worden gelegd. “Het is niet alleen belangrijk dat de werkzaamheden veilig en verantwoord worden uitgevoerd, ook de afstemming met alle stakeholders is essentieel voor een succesvolle uitvoering”, aldus Norg.

De realisatie van het compressorstation is ‘first of its kind’ en is al lerend ontwikkeld. “Voor het eerst wordt er geen methaan, maar CO2 door de leidingen gepompt. Dit vraagt niet alleen wat anders van de engineering, maar ook van de wijze waarop het bouwwerk wordt gerealiseerd. Daarnaast is de transportrichting anders: er komt geen aardgas vanuit zee, maar CO2 wordt juist náár de zee gepompt, in uitgeproduceerde gasvelden ver onder de zeebodem. Deze nieuwe aspecten vragen veel flexibiliteit en creativiteit van de experts die erbij betrokken zijn.”

Bij de realisatie van het koelwaterpompgebouw komen de disciplines van civiel, waterbouw en werktuigbouw bij elkaar. Deze werken parallel én op een klein plot, waardoor veiligheid, effectiviteit en efficiency noodzakelijk zijn voor een geslaagde uitvoering.

Meer dan bouwen
Porthos is meer dan het bouwen van de voorzieningen die nodig zijn om CO2 te transporteren van de industrie in de Rotterdamse haven naar lege gasvelden onder de Noordzee. Yke ziet Porthos ook als een opleidingsinstituut. “Dit project heeft een mix aan mensen nodig met aan de ene kant de zware senioren en aan de andere kant de jonge honden. Bij Porthos doen we elke dag nieuwe dingen. Dit zorgt ervoor dat je dagelijks iets bijleert. Door expertise te mixen met jonge mensen met veel ambitie, vorm je een optimaal team. Bovendien kunnen we zo onze kennis doorgeven aan een volgende generatie.”

Verbinding is het toverwoord
Sinds zijn aanstelling is Yke Norg vooral bezig geweest om de verschillende onderdelen van het onshore-project bij elkaar te brengen. Vóór zijn komst waren er drie afzonderlijke teams voor de engineering en realisatie van de landleiding, het compressorstation en het koelwaterpompgebouw. “Dit haalde veel efficiency uit het werk. Door de verschillende onderdelen met elkaar te verbinden en er één team Onshore van te maken, is er een robuuste organisatie ontstaan. Ook in dit opzicht draait een groot deel van mijn functie om verbinden: niet alleen de projectdelen ten opzichte van elkaar en de omgeving, ook binnen de Porthos-organisatie.”

Lessons learned
Porthos is een innovatief project, hierdoor is de kans groot dat dingen anders lopen dan vooraf bedacht of gepland. Belangrijk is dan dat je elkaar niet uit het oog verliest. Norg: “Ik ben van mening dat we de ontwikkelingen altijd vanuit een positieve insteek  benaderen. Iedereen zit hier met de beste intenties. We lopen in het werk tegen verrassingen aan en dat is soms lastig. Dan is het de kunst om rustig te blijven en niet in paniek te raken maar met elkaar te blijven praten en naar oplossingen te zoeken. Rust is nodig voor een goede reflectie en zorgt dat je beter kunt nadenken en dingen overziet. Rust creëert veiligheid en kwaliteit.”