11 november 2024
De langste en diepste boring van het Porthos-tracé succesvol afgerond
Vrijdagavond 8 november is de boring onder het Beerkanaal in de Rotterdamse Europoort met succes afgerond. De Beerkanaal-kruising, één van 40 speciale kruisingen binnen het Porthos-tracé, markeert de langste en diepste boring van het project. De horizontaal gestuurde boring heeft een lengte van 1.445 meter en een diepte van 50 meter. Deze verbindt beide zijden van het Beerkanaal en is een belangrijke mijlpaal voor de voltooiing van het Porthos-project.
Voor de realisatie van de boring is met twee boorinstallaties vanaf de twee oevers naar elkaar toegeboord – een zogenoemde ‘meet-in-the-middle-’ of intersectieboring. Na de succesvolle ontmoeting van de boorstangen op een diepte van circa 50 meter onder NAP is het ruimen gestart, het groter maken van het boorgat. Het boorgat is in meerdere fasen verruimd tot een diameter van 1.400 millimeter, voldoende groot om de leiding door te kunnen voeren. De volledige buis van bijna 1,5 kilometer werd vervolgens met behulp van telekranen op de juiste intredehoek gebracht; een indrukwekkende operatie gezien het enorme gewicht van de buis, die circa 750 kilo per meter weegt. De intrekoperatie verliep zeer voorspoedig en kon in ongeveer 15 uur worden afgerond.
Het Porthos-project
Porthos is het eerste CO2-transport- en opslagproject van deze omvang in de Europese Unie. De CO2-infrastructuur omvat een landleiding van circa 30 kilometer waarbij de Porthos-klanten hun CO2-afvanginstallaties op aansluiten, een compressorstation met diverse gebouwen, een zeeleiding en een bestaand platform in de Noordzee dat ongeveer 20 kilometer uit de kust ligt. Vanaf dit voormalig gaswinningsplatform wordt de CO2 naar het uitgeputte gasveld gepompt. Het uitgeproduceerde gasveld is een afgesloten ruimte van poreus zandsteen op meer dan 3 kilometer diepte in de Noordzee-bodem.
Voortgang van de bouwwerkzaamheden
De bouw van het Porthos CCS-project in de Rotterdamse haven verloopt volgens planning. Op meer dan tien locaties langs het tracé wordt hard gewerkt om de infrastructuur tijdig te realiseren. De aanleg van de landleiding zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 voltooid zijn. Het leggen van de zeeleiding en de werkzaamheden aan het offshore platform starten in 2025, met als doel om het Porthos-systeem in 2026 operationeel te maken.
Bekijk ook de video waarin Construction Manager Leon de Graaf van Porthos vertelt hoe de boring stap voor stap verliep, van de voorbereidingen tot het intrekken van de leidingstreng.