Mathias Gistelinck

DENYS dealt met complexiteit op meerdere vlakken

De 30 kilometer landleiding is een belangrijk onderdeel van het Porthos-tracé. Shell, ExxonMobil, Air Products en Air Liquide sluiten straks aan op één grote verzamelleiding voor de CO2 die zij in het Rotterdamse havengebied afvangen. Daarnaast moet de onshoreleiding ook ingepast worden in de bestaande infrastructuur. De hoge concentratie kruisingen, het drukke verkeer en de hoeveelheid betrokkenen maken dit één van de meest complexe projecten voor aannemer DENYS van de laatste jaren, vertelt Mathias Gistelinck, als construction manager verantwoordelijk voor de realisatie van een deel van de onshore leiding.

Complexe omgeving
De Maasvlakte is een complex werkgebied. Gistelinck licht toe: “Dit komt voornamelijk door de omgeving waarin we dit werk realiseren. We hebben rekening te houden met verschillende eigenaren van kabels en leidingen, elk met hun eigen eisen en wensen. Daarnaast is het werkgebied enorm druk qua verkeer. Wegafsluitingen die we nodig hebben om het werk te realiseren moeten we goed en zorgvuldig plannen, in samenspraak met onder meer de bevoegde gezagen en andere partijen die in hetzelfde gebied werkzaam zijn om de overlast zo klein mogelijk te houden. Alle randvoorwaarden maken dit tot één van de meest uitdagende projecten waar ik in mijn carrière aan heb meegewerkt.”

Uniek tracé
Hoewel de lengte van de onshoreleiding ‘slechts’ dertig kilometer betreft, zit deze vol met zogenaamde speciale kruisingen: leidingstrookkruisingen, wegkruisingen, horizontaal gestuurde boringen (HDD), open front boringen en een microtunnel. Al met al zal DENYS zo’n veertig speciale kruisingen realiseren.

Vastgelopen boring
Gistelinck licht drie kruisingen toe die dit tracé echt uniek maken: “Bij de HDD – een horizontaal gestuurde boring – onder het Calandkanaal boorden we 1,2 kilometer onder het kanaal. Dit deden we vanuit beide landzijden om een maximale nauwkeurigheid te halen en om andere risico’s zo klein mogelijk te houden. Tijdens het intrekken van de buizenstreng liep deze vast. We moesten snel handelen. In klein comité is toen een oplossing bedacht, die vervolgens is afgestemd met de verschillende stakeholders. In een kort tijdsbestek is alles gedaan om de buis zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen – op een veilige en doordachte manier. Met een zogenaamde pipe pusher en een speciale inhangconstructie hebben we de boring alsnog snel en volledig kunnen realiseren.” Deze situatie is een mooi voorbeeld van de grote flexibiliteit en kennis die binnen zowel DENYS en zijn onderaannemers als Porthos aanwezig is.

Laswerk op locatie
Het tweede bijzondere knooppunt vormt het Welplaatviaduct over de Botlekweg, langs de A15. Hier kruist de landleiding de weg bovengronds via een leidingbrug. Gistelinck: “Het was een huzarenstuk om de leiding op de brug te hijsen. Door het hoge gewicht van de leiding waren we genoodzaakt gebruik te maken van twee zware kranen die op de weg moesten staan. Hiervoor werd de weg in het weekend tijdelijk afgesloten. Nadat de leiding op de juiste positie lag, hebben we de bochten eraan gebouwd en is alles op de brug aan elkaar gelast. Ondanks de complexe uitvoering liep alles zoals gepland en konden we op maandag de weg weer openen voor het verkeer.”

Ondergrondse drukte
Als laatste special in het Porthos-tracé noemt Gistelinck de leidingstrook langs de Botlekweg. Ondanks dat dit deel van het tracé maar een paar kilometer betreft, waren er bijzondere voorzieningen nodig om het werk te kunnen realiseren. “De huidige leidingstrook was erg druk bezet; er was net voldoende ruimte om de Porthos-leiding toe te voegen. Deze leiding moest vervolgens aangesloten worden op een nieuw te bouwen afsluiterstation, dat aan de andere kant van de leidingstrook gerealiseerd moest worden. Om het afsluiterstation te kunnen bereiken moest de leiding via een lus onder de bestaande leidingstrook doorgetrokken worden naar de andere zijde van de strook. Alle kruisende leidingen moesten hiervoor worden vrij gegraven, terwijl deze in dienst bleven. Er was een enorme ophangconstructie benodigd om deze leidingen te ondersteunen. Na aansluiting op het afsluiterstation moest de Porthos-leiding via eenzelfde constructie weer terug naar de andere kant van de leidingstrook om het parallelle tracé langs de Botlekweg te vervolgen.”

Alles op één lijn
Niet alleen op technisch gebied vormt de realisatie van de onshore leiding een complexe klus. Ook op organisatorisch gebied is het een uitdaging om alle stakeholders op één lijn te krijgen. Gistelinck: “Alle stakeholders hebben hun eigen wensen en ideeën, terwijl jij als aannemer het werk op een kwalitatieve en veilige manier gebouwd wil krijgen binnen de vooropgestelde planning en budgetten. Dit vraagt om de juiste balans tussen enerzijds stakeholderseisen en anderzijds de uitvoeringsmethode. Het is dan heel prettig om te kunnen rekenen op onze partner LBITA en de managers van Porthos om gezamenlijk het omgevingsmanagement voor hun rekening nemen. Doordat zij de afstemming met de verschillende betrokken kabels- en leidingeigenaren en bevoegde gezagen voor een groot deel verzorgen, kunnen wij ons meer focussen op de uitvoering van het werk.”

Lessons learned
Met zijn 28 jaar is Mathias Gistelinck de jongste construction manager die rondloopt op het werk. Naast het aansturen van de werkvoorbereiders – werfleiders zoals ze bij DENYS heten – begeleidt hij ze bij de uitvoering. “In vrij korte tijd heb ik progressie kunnen maken binnen DENYS. Hierdoor ben ik als construction manager nu betrokken bij één van de meest complexe projecten die wij als aannemer ooit hebben uitgevoerd. Een persoonlijke uitdaging ligt voor mij in het meekrijgen van de oudere garde. Vandaag de dag zijn er binnen de bouwsector veel meer regels waar je als uitvoerende partij aan moet voldoen. Aan mij de taak om iedereen mee te krijgen en de neuzen in dezelfde richting te laten wijzen. Dankzij de ervaring die ik bij complexe projecten in het buitenland heb opgedaan, heb ik geleerd dat je hiervoor zo dicht mogelijk bij je mensen moet proberen te staan. Open te staan voor anderen en te luisteren naar de mensen met ervaring. Door iedereen te betrekken en in zijn waarde te laten ontstaat wederzijds respect. En juist dit vormt de basis voor een goede samenwerking.”